京都市立芸術大学日本伝統音楽研究センター

京都市立芸術大学日本伝統音楽研究センター

 
日本伝統音楽研究センター > 催し物 > その他の催し物 > ヤロスラウ・カプシチンスキ(Jarosław Kapuściński )先生 VR Installation体験・作品紹介・対話

その他の催し物

ヤロスラウ・カプシチンスキ(Jarosław Kapuściński )先生 VR Installation体験・作品紹介・対話

令和6年11月29日金曜日 

講師:
ヤロスラウ・カプシチンスキ(Jarosław Kapuściński )

世話人:
岡田加津子(京都市立芸術大学音楽学部)
佐藤知久(同大学 芸資研)
藤田隆則(同大学 伝音センター)


米国を中心に活躍中の作曲家、インターメディア作家、ヤロスラウ・カプシチンスキ先生(スタンフォード大学音楽学部)が、本学客員研究員(2024年8月〜2025年2月)として京都に滞在しておられます。この機会に、カプシチンスキ先生による最新のVR作品を鑑賞・体験し、ご自身の作品やインターメディアについてお話しいただく会を、下記の要領でもちたいと思います。視覚と聴覚など諸感覚のあいだ、美術と音楽とのあいだの表現などに関心をお持ちの方、すこしの時間でも、お立ち寄りいただければ幸いです。会場への出入りは自由、申し込みは不要です。

 

会場:京都市立芸術大学日本伝統音楽研究センター 伝音セミナールーム
(A棟1階 塩小路高倉交差点東南角)  https://www.kcua.ac.jp/?page_id=175777
日時:2024年11月29日(金)15時−19時  3:00-7:00 pm, Friday, 29th November, 2024

 

講師紹介Introduction:

Prof. Jarosław Kapuściński(ヤロスラウ・カプシチンスキ氏)

© Jarosław Kapuściński(©ヤロスラウ・カプシチンスキ)

© Jarosław Kapuściński(©ヤロスラウ・カプシチンスキ)

 複数のメディアにわたる視聴覚作品、音楽家間および観客との間をつなぐ相互行為的作品などを発表。代表的な作品に (Juicy),  (Oli’s Dream), (Where is Chopin)がある。これらの作品は、音楽、視覚、演奏家の身振りなどを織り交ぜた繊細さ、そして遊びの要素も合わせもつ。(Composer Jarosław Kapuściński specializes in creating audiovisual works across various media. Many of his compositions are interactive, often involving musicians—particularly pianists—who control visual content, or more recently, general audiences who paint audiovisual worlds in VR. Whether animating fruits (Juicy), typewritten poetry (Oli’s Dream), or traces of music reflected in the faces of listeners from around the world (Where is Chopin), his works form intricate yet playful systems interweaving music, visuals, meaning, and performer actions. )
https://jaroslawkapuscinski.com/works/

番組(Program):

15時〜17時半 ヴァーチャルリアリティインスタレーション“POINT LINE PIANO” の体験
Experiencing Virtual Reality Installation “POINT LINE PIANO”

Virtual Reality Installation “POINT LINE PIANO”

Virtual Reality Installation “POINT LINE PIANO”

カプシチンスキ先生による短い説明ののち、1人10分程度 、交替しながら体験していただきます。
  https://www.jaroslawkapuscinski.com/works/point-line-piano/

18時〜19時   カプチシンスキ氏の作品紹介と対話:Demonstration and Conversation

15時から公開されるVR Installation “POINT LINE PIANO”  は、ピアノ作品の作曲・演奏・聴取の混ぜ合わせをとおして、作曲・演奏・聴取の関係を考えなおすプロジェクトであり(中略)音の空間的広がりの体験、体全体を使った抽象化の体験を可能にするものです。この作品は、Open Ended Groupとの共作です。

Point Line Piano, is a project that reimagines the composition, performance, and reception of piano music by fusing its modes of creating, playing, and listening. As you interact with it, your ears, eyes, and hands act in concert. You start by drawing lines freely in the space around you, sparking musical notes that are notched as points on the lines as you draw them. These notes quickly accumulate, forming distinct melodic phrases and rhythms, while the computer generates an intricate audiovisual dance all around you. The work enables a spatial and full-body experience of abstraction not found in any other medium. In a live concert setting it can also be used as an audiovisual instrument.

“POINT LINE PIANO”の共同制作者Open Ended Groupの紹介:

Marc Downie and Paul Kaiser have collaborated as Open Ended Group since 2001. Working in a broad variety of media and venues: they make art for façade, gallery, dance, stage, 3D cinema, print, and virtual reality. Their works respond to a wide range of materials — drawing, film, motion capture, photography, music, and architecture.  They frequently combine three signature elements: non-photorealistic 3D rendering; the incorporation of body movement by motion-capture and other means; and the autonomy of artworks directed or assisted by artificial intelligence.

Open Ended Group’s films, installations, stage works, and VR pieces have premiered in such venues as MoMA, Lincoln Center, the Barbican, the Isabella Stewart Gardner Museum, the Brooklyn Academy of Music, the Hayward Gallery, Sadler’s Wells, and the Berlin, New York, and Rome film festivals. Eight of their 3D digital films were the first of their kind to enter MoMA’s permanent collection.  https://openendedgroup.com/

カプチシンスキ氏 略歴・業績

Jarosław Kapuściński is an Associate Professor of Music at Stanford University, where he is affiliated also with the Department of East Asian Languages and Cultures. His research focuses on intermedia composition, performance, and Japanese traditional aesthetics.

Kapuściński has received grants and commissions from numerous international organizations, including the National Endowment for the Arts, the Governor General of Canada, and Institut National de l’Audiovisuel (INA) in France. His works have been awarded prizes at festivals in Canada, France, Switzerland, and the United States, and have been presented at venues such as New York MOMA, Spoleto USA, EMPAC NY, Logan Center in Chicago, ZKM in Karlsruhe, Reina Sophia Museum in Madrid, Media Biennale Wroclaw, Warsaw Autumn Festival, Creative Media Center in Hong Kong, Benz Arena in Shanghai, and National Art Centre in Ottawa.

In addition to his artistic work, Kapuściński has collaborated on scholarly websites about Japanese Gagaku music雅楽 (gagaku.stanford.edu) and Noh Theater能楽 (noh.stanford.edu).

 

問い合わせ先:tfujita@kcua.ac.jp(藤田隆則、伝音センター)

 

開催日
令和6年11月29日金曜日 
時間
午後3時~7時
講師
ヤロスラウ・カプシチンスキ(Jarosław Kapuściński )
会場
〒600-8601 京都市下京区下之町57-1
京都市立芸術大学京都市立芸術大学 伝音セミナールーム
(〒600-8601 京都市下京区下之町57-1 A棟1階 塩小路高倉交差点東南角)
● 地下鉄烏丸線・JR各線・近鉄京都線「京都」駅下車 徒歩6分
● 京阪電車「七条」駅下車 徒歩10分
● 市バス 4·16·17·81·205·南5号系統
「塩小路高倉・京都市立芸術大学前」下車すぐ
構内に駐車場はございません。各種公共交通機関をご利用のうえご来場ください。
申し込み
不要
参加費
無料

公開: 2024年10月31日  

京都市立芸術大学 日本伝統音楽研究センター

600-8601 京都市下京区下之町57-1 京都市立芸術大学
TEL  075-585-2006 FAX 075-585-2019 共創テラス・連携推進課

©Research Institute for Japanese Traditional Music, Kyoto City University of Arts.

ページ先頭へ